ملزومات چاپ سابلیمیشن

ملزومات چاپ سابلیمیشن : توضیحاتی کامل درباره ی چاپ سابلیمیشن

 

چاپ سابلیمیشن یکی از روش های چاپ روی اجسام مختلف از جمله لیوان سرامیکی، تیشرت مشکی و رنگی، کوسن، کاشی، ام دی اف (mdf) می باشد.

 

 

شاید به خاطر همین تنوع و توانایی در چاپ است که روش سابلیمیشن جزو پرطرفدارترین روش های چاپ باشد و همواره جزو کارهای به روز و پردرآمد محسوب شود. ما در اینجا میخواهیم هرآن چیزی را که در مورد ملزومات چاپ سابلیمیشن لازم است بدانید را،خدمتتان ارائه دهیم.

 

ملزومات چاپ سابلیمیشن

 

علاوه بر این چاپ سابلیمیشن تا حد زیادی دغدغه مشتری را برطرف می کند. به این صورت که اگر شما بدنبال پیدا کردن یک هدیه ی خاص و جذاب باشید دنیای محصولات سابلیمیشن قطعا شما را جذب خود خواهد کرد و این تنوع محصولات درصد بالایی از سلیقه ها را در بر می گیرد.

 

شاید هم شما تنها بدنبال یک هدیه برای یک دوست خود نباشید و مثلا بعنوان یک مدیر یا رئیس قصد دارید که به مشتری ها و یا کارکنان خود یک یادگاری هدیه دهید که علاوه بر زیبایی، نام برند و شرکت شما را نیز به همراه داشته باشد. این بار هم محصولات سابلیمیشن می تواند این دغدغه را برطرف کند.

 

 

بر بسیاری از مواقع هم الزاما  خبری از هدیه دادن نیست! امروزه کمتر شرکت و یا سازمان معتبری پیدا می شود که در آن لباس و یا لیوان و زیرلیوانی و سایر اقلام متحد الشکل وجود نداشته باشد. در اینجا چاپ سابلیمشن است که با توانایی چاپ برند و اسم شرکت شما بر روی لباس، لیوان، زیرلیوانی ، استند، ام دی اف ، پرچم، پد موس و … به کمک شما می آید.

 

 

چاپ سابلیمیشن هم همانند هر شغل دیگری یکسری ملزومات دارد. در واقع شما برای راه اندازی یک کارگاه تولید محصولات سابلیمیشن نیاز به تهیه یکسری ملزومات دارید.

 

 

نکته ای که در اینجا باید به آن اشاره کرد اینست که کارگاه چاپ سابلیمیشن جزو آن دسته از کارهاست که برای  راه اندازی آن نیازی که با داشتن یک سرمایه چندده یا صد میلیونی ندارید و در مقایسه با بسیاری از کارهای دیگر با سرمایه ای به مراتب کمتر می توانید بصورت تقریبا مجهز شروع به کار کنید.

 

 

ملزومات چاپ سابلیمیشن

بعنوان آخرین نکته در بخش پیش گفتار ذکر این نکته ضروریست که یکی از ملزومات چاپ سابلیمیشن کارگاه هایی است که در دو ابعاد بزرگ و کوچک موجود میباشند.

 

 

برخی با خرید دستگاه های بزرگ چاپی اقدام به چاپ در ابعاد بزرگ می کنند و عمدتا کار این افراد بصورت تیراژ است. مشخصا راه اندازی چنین کارگاه هایی مستلزم سرمایه تقریبا قابل توجه، محیط کار وسیع تر و تجهیزات گران قیمت تری می باشد.

 

 

 

اما آنچه در اینجا قرار است بیان کنیم مربوط به راه اندازی کارگاه های کوچک است که در آن شما می توانید حتی با خرید یک دستگاه کوچک و در یک فضای محدود مثل زیر پله کارتان را شروع کنید.

 

 

در ادامه آنچه را که باید برای راه اندازی یک کارگاه یا دفتر تولید محصولات سابلیمیشن داشته باشید را بصورت مفصل توضیح خواهیم داد.

 

 

 

1-محیط کار برای چاپ سابلیمیشن:

پاسخ به این سوال بستگی به چندعامل دارد. اولین عامل میزان سرمایه شماست. اگر از لحاظ مالی مشکلی ندارید داشتن یک دفترکار مجهز چیز بدی نیست که بخواهید ردش کنید!

 

 

ما اگر شما هم مثل اکثریت جامعه (من جمله خود ما ) سرمایه محدودی دارید و قصد دارید که بسیار سنجیده عمل کنید باید کمی حساسیت بیشتری در تصمیمات خود داشته باشید.

 

 

به این صورت که اگر صرفا می خواهید روی فروش از ظریق سایت و فضای مجازی متمرکز شوید داشتن یک مغازه یا دفتر آن هم در یک جای لوکس، به شما کمک زیادی نمی کند! لااقل داشتن یک دفتر مجهز در ابتدای کار آن هم برای فروش اینترنتی چیز ضروری نیست.

 

 

اما اگر میانه ی خوبی با فروش اینترنتی و فروش از طریق فضای مجازی ندارید، واضح است که تنها راه کسب درآمد شما مشتری های گذری هستند. پس برای این کار حتما باید به فکر دست و پا کردن یک دفترکار مناسب  در یک جای خوب و شلوغ و پر رفت و آمد باشید.

 

 

نکته ی دیگر اینکه بسته به اینکه تا چه میزان قصد دارید فعالیتتان را گسترش دهید نیاز به تهیه مکان مناسب بعنوان محیط کاری دارید. بطور مثال اگر فقط قصد کار با دستگاه های چاپ کوچک دارید و یا فقط قصد چاپ بر روی قاب یا لیوان دارید، می توانید در یک فضای 6 متری هم کارتان را انجام دهید.

 

ملزومات چاپ سابلیمیشن

 

2- دستگاه چاپ سابلیمیشن:

یکی دیگر از ملزومات چاپ سابلیمیشن دستگاه چاپ (سابلیمیشن) است که در واقع یک اتوی بزرگی است که با حرارت دادن به کاغذی که عکس روی آن چاپ شده، سبب انتقال جوهر به روی جسم ( تیشرت و لیوان و … ) می شود.

 

 

انواع و اقسام مختلفی از دستگاه چاپ سابلیمیشن در بازار وجود دارد. که براساس سایز و اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک و یا دستی بودن و همچنین براساس دارا بودن قابلیت های بیشتر، دارای قیمت های مختلفی هستند.

 

 

اینجا هم همه چیز بستگی به گستره ی فعالیت شماست. هر چقدر کار شما گسترده تر باشد دستگاه های سابلیمیشن مورد نیاز شما هم بیشتر و گرانتر خواهد بود.

 

 

امروزه دستگاه های سابلیمیشن مختلفی در ابعاد و با کارکردهای مختلفی ساخته شده است که هر کدام را می توانید با توجه به نوع فعالیت و همچنین سرمایه خود تهیه کنید.

 

 

اکثریت این دستگاه ها ساخت کشور چین است. البته برخی در ایران تلاش کرده اند که بعنوان تولید کننده دستگاه های سابلیمیشن وارد عرصه شوند که براساس تجربه شخصی عرض میکنم که به هیچ وجه اینکار را انجام ندهید و با خرید دستگاه باکیفیت خیالتان را از بابت همه چیز راحت کنید.

 

 

در ادامه نمونه هایی از  دستگاه های سابلیمیشن سایز کوچک ( مناسب برای دفاتر و کارگاه کوچک) را می بینید که هرکدام دارای یکسری مزیت و محدودیت می باشند.

 

 

 

دستگاه های چندکاره ی پرسی:

در این نوع دستگاه ها یک پرس حرارتی تخت برای چاپ روی تیشرت و همچنین سایر سطوح تخت وجود دارد و این بخش اصلی دستگاه است. حال یکسری بخش های اضافی هم وجود دارند که در صورت نیاز می توانید آنها را تهیه کنید.

 

 

به این بخش های اضافی در اصطلاح کلمپ می گویند. این کلمپها شامل کلمپ کلاه، لیوان و بشقاب می باشند. براساس اینکه چند بخش اضافی همراه با پرس تخت باشد، دستگاه ها چهارکاره و شش کاره و هشت کاره نامیده می شود.

 

 

 

دستگاه های حرارتی لیوان:

دستگاه های حرارتی لیوان فقط توانایی چاپ روی لیوان را دارند و انواع مختلف آن براساس تعداد لیوانهایی است که می تواند بصورت همزمان چاپ کند.

 

 

 

دستگاه سابلیمیشن سه بعدی (مینی):

این دستگاه ها علاوه بر توانایی چاپ بر روی اجسام تخت روی اجسام غیر تخت هم توانایی خوبی دارند. قابلیتی که در دستگاه های پرسی وجود ندارد. از این دستگاه بیشتر برای چاپ قاب موبایل و لیوان و کاشی و سنگ استفاده می شود.

 

نکته: این دستگاه کمی ظریف است و برای چاپ های زیاد مناسب نیست.

 

 

 

دستگاه سابلمیشن سه بعدی:

این دستگاه توانایی چاپ همزمان 12 لیوان را دارد. از این دستگاه با توجه به ابعاد بزرگترش نسبت به دستگاه مینی برای چاپ روی انواع اجسام از جمله تیشرت و قاب موبایل و لیوان و … استفاده می شود.

 

 

 

3- پرینتر و جوهر سابلیمیشن:

شاید برای شما سوال پیش بیاید که آیا می توان از یک پرینتر و جوهر معمولی  در چاپ سابلیمیشن استفاده کرد یا خیر. جواب خیر است.در واقع کاغذهای سابلیمشن کاغذهایی هستند که روی آنها کوتینگ شده و به این صورت به جوهر چاپ شده روی آن قابلیت جدا شدن می دهد.

 

 

همانطور که در مقاله ی روش چاپ روی تیشرت توضیح داده شد چاپ سابلیمیشن عمل انتقال جوهر از روی کاغذ به روی جسم است.

 

 

حال برای داشتن یک محصول خوب باید از پرینتر و جوهر مناسبی استفاده کرد. بهترین نوع پرینتر سابلیمیشن پرینترهای اپسون Epson هستند که در ابعاد a4  و a3 موجود می باشند.از جمله مدل های موجود در بازار می توان به مدلهای L1800 و  L800و  L805 و 1430 و T50 اشاره کرد که مناسب برای چاپ در ابعاد  a4 و a3 می باشند.

 

 

نکته:فراموش نکنید که نمی توان از هر کاغذ و چاپگر و جوهری برای چاپ سابلیمیشن استفاده کرد.

 

ملزومات چاپ سابلیمیشن

 

4- کاغذ مخصوص سابلیمیشن:

مساله بعدی کاغذ مخصوص سابلیمیشن یا همان کاغذ ترانسفر است. این کاغذها دارای دو روی متفاوت هستند. یک بخش آنها دارای مقاومت بسیار بالا در مقابل دماست و طرف دیگر هم برخلاف کاغذهای معمولی قابلیت این را دارد که بصورت موقت جوهر را به روی خودش نگه دارد و سپس بر اثر دمای دستگاه جوهر را از خود خارج کرده و بر روی سطح مورد نظر ( مثلا تیشرت) انتقال دهد. به همین دلیل به این کاغذها کاغذ ترانسفر( انتقال) نیز می گویند.

 

 

سوالی که پیش می آید اینست که چرا نمی توان از کاغذهای معمولی استفاده کرد. علت عدم استفاده از کاغذهای معمولی اینست که این کاغذها توانایی تحمل دمای بالاو همچنین ترانسفر جوهر را ندارد.

 

 

به همین خاطر وقتی مثلا با یک کاغذ معمولی بخواهیم روی یک تی شرت چاپ داشته باشیم شاهد این خواهیم بود که کاغذ شروع به سوختن می کند و لکه های سیاه را روی تی شرت به جای می گذارد. همچنین بخش زیادی از جوهر از روی کاغذ جدا نشده و طرح روی تی شرت کم رنگ خواهد بود.

 

 

 

 

5- مواد خام سابلیمیشن:

منظور از مواد خام در واقع تمامی سطوحی هستند که می توان روی آن چاپ کرد. مثل تیشرت، لیوان ، سایر سطوح سرامیکی ، چوب و … باز هم یک سوال در اینجا مطرح می شود و آن اینست که آیا می توان روی هر سطحی چاپ کرد. مشابه سوالات قبلی این بار هم پاسخ منفی است.

 

 

تنها سطوحی را می توان در چاپ سابلیمیشن بکار برد که روی آنها با مواد مخصوص کوتینگ شده باشند. کوتینگ این قابلیت را ایجاد می کند که سطح مورد نظر جوهر را به خود بگیرد.

 

 

در واقع هرگونه جسمی که بتوان سطح آنرا کوتینگ کرد می تواند بعنوان ماده خام سابلیمیشن مورد استفاده قرار گیرد. البته منظور دقیق تر از هر جسمی اجسامی هستند که بتوانند دمای نزدیک به 200 درجه ی دستگاه سابلیمیشن را تحمل کنند.

 

 

ملزومات چاپ سابلیمیشن

6- سایر لوازم سابلیمیشن:

دارا بودن لوازمی مثل خط کش، کاتر و قیچی و … از بدیهیات است و نکته ای خاصی ندارد. اما تنها یک وسیله ی مخصوص دیگر باقی می ماند که نمی توان از انواع معمولی اش استفاده کرد. و آن چسب مخصوص سابلیمیشن است.

 

 

برای داشتن یک چاپ خوب باید طرح چاپ شده روی کاغذ خوب فیکس شود. به همین خاطر باید از چسبی استفاده کنیم که علاوه بر توانایی چسبندگی از مقاومت بالا در مقابل دما هم برخوردار باشد.

 

 

 

 

مطلب جذاب این هفته: روش چاپ روی تیشرت به چند صورت امکان پذیر است؟

همچنین ببینید

پیکسل چیست

پیکسل چیست

پیکسل چیست ؟ | کامل ترین توضیحات در مورد پیکسل + خرید در مقاله پیکسل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *