دمای مناسب چاپ سابلیمیشن

دمای مناسب چاپ سابلیمیشن چیست؟

طبق درخواست مکرر دوستان، پاپوچاپ در این مقاله قصد دارد که دمای مناسب چاپ سابلیمیشن ، برای مواد مختلف را خدمت شما ارائه کند. از آنجا که مبنای چاپ سابلیمیشن اعمال گرمای زیاد جهت انتقال جوهر است دانستن دمای مناسب برای این کار بسیار مهم است.

 

برای چاپ سابلیمیشن دو عامل وجود دارد:

  • دما
  • زمان

 

دمای مناسب چاپ سابلیمیشن

 

تمامی دستگاه های سابلیمیشن یک بخش تنظیم دما و زمان را دارند. با توجه به اینکه شما قصد چاپ بر روی چه ماده و سطحی را دارید باید دما و زمان را تغییر دهید.

 

آنچه در ادامه خواهید خواند دمای مناسب چاپ سابلیمیشن و همچنین زمان مناسب برای چاپ، توسط دستگاه چندکاره سابلیمیشن است. زیرا دما و زمان مناسب دستگاه سابلیمیشن دستگاه 3 بعدی و دستگاه چندکاره با هم متفاوت است.

 

 

آموزش چاپ سابلیمیشن:

در چاپ سابلیمیشن ما توانایی این را داریم که عکس دلخواه خود را بر روی اجسام مختلفی همچون تیشرت، لیوان، کاشی، چوب و …چاپ کنیم. برای این کار ابتدا طرح خود را بر روی یک برگه و بصورت برگردان (Mirror) چاپ میکنیم.

 

سپس آن را به وسیله ی چسب نسوز بر روی سطح مورد نظر می چسبانیم. حالا توسط دستگاه سابلیمیشن به آن حرارت می دهیم و این حرارت سبب می شود که جوهر از روی برگه جدا شده و بر روی سطح مورد نظر بچسبد.

 

در این حالت جوهر روی برگه که به حالت جامد می باشد در اثر حرارت بالای دستگاه سابلیمیشن مستقیما به حالت گاز درآمده و پس از جدایش از برگه بر روی سطح مورد نظر می نشیند. تغییر حالت مستقیم مواد از جامد به گاز همانند آنچه که در بالا رخ داد را در اصطلاح تصعید می گویند.

 

در زبان انگلیسی به تصعید sublimation می گویند. از آنجایی که اساس کار این چاپ حرارتی روی اجسام براساس عما تصعید یا sublimation می باشد، به این نوع چاپ، چاپ سابلیمیشن می گویند.

 

در اینترنت گاها کلیپ هایی دیده می شود که در آن گفته می شود با داشتن یک اتو و یک عکس چاپ شده بر روی کاغذ می توانید عمل چاپ بر روی لیوان را انجام دهید! باید خیالتان را راحت کنم.

 

چنین کلیپ هایی دروغ نیستند. اما همه ی واقعیت نیستند. پس اگر قصد یک چاپ فوق العاده بر روی اجسام را دارید فکر انجام آن بر روی خانه را از سر خود بیرون کنید.

 

برای اینکه بتوانید یک چاپ فوق العاده و باکیفیت بر روی اجسام را داشته باشید نیاز به ایجاد یک سری شرایط و تجهیزات خاص است که در مقاله ی { انواع کوتینگ } بطور کامل توضیح داده شده است.

 

دمای مناسب چاپ سابلیمیشن

 

بهترین دما برای چاپ سابلیمیشن:

بهترین دمای مناسب چاپ سابلیمیشن ، از جمله نکات کلیدی ای است که حکم فوت کوزه گری را دارد.

اگر نتوانید دما و زمان مناسب را بدست آورید و توسط دستگاه اعمال کنید دو حالت رخ خواهد داد:

  • به علت دما و زمان زیاد کاغذ و رنگ خواهد سوخت و رنگ غیرواقعی بدست خواهد آمد.
  • به علت دما و زمان کم جوهر توانایی جدا شدن از برگه را نخواهد داشت و یک چاپ کمتر  و یا لک دار بوجود خواهد آمد.

 

 

 

جدول دما و زمان چاپ سابلیمیشن:

حال که با مطالعه مقاله { ملزومات چاپ سابلیمیشن } مطلع شدید که ملزومات سابلیمیشن چیست بهتر است برویم سراغ دمای مناسب چاپ سابلیمیشن و بهترین زمان مناسب آن.

 

ما در چاپ سابلیمیشن توانایی این را داریم که بر روی اجسام مختلفی مثل لیوان، کاشی، سنگ، شیشه، لباس، چوب و پلاستیک چاپ کنیم. اما یک نکته ی مهم اینست که دمای دستگاه برای مواد مختلف متفاوت است.

 

به عبارت دیگر بطور مثال دمایی که باید دستگاه داشته باشد تا بتوانیم یک عکس را بر روی تیشرت چاپ کنیم با دمای دستگاه در هنگام چاپ بر روی لیوان متفاوت است.علاوه بر این مدت زمانی که باید توسط دستگاه به سطح مورد نظر حرارت دهیم هم مهم است.

 

به همین دلیل برای اجسام مختلف جهت چاپ سابلیمیشن دما و زمان های مشخصی توسط سایت های مختلف ارائه می شود.

 

گرچه در اینترنت انواع و اقسام جدول های دما و زمام برای چاپ سابلیمیشن اعلام شده این نکته ای است که باید در طول کار و بصورت تجربی بدست آورید و الزاما دما و زمان اعلام شده یک عدد صد در صد قطعی نیست.

 

زیرا جنس تمامی چوبها و فرشها و لباس ها و سایر سطوحی که میخواهیم بر روی آن چاپ کنیم یکسان نیست. یعنی بسته به جنس الیاف بکار رفته در فرش های خام قابل، دمای اعلام شده توسط یک شرکت با شرکت دیگر می تواند متفاوت باشد.

 

پس یادتان باشد که با توجه به جدول دما و زمان چاپ سابلیمیشن در سایت ها می توانید شروع بکار کنید اما از آنها بعنوان یک راهنما که تنها رنج و محدوده ی دما و زمان را اعلام میکند می توانید استفاده کنید.

 

 

تنظیمات دستگاه چاپ سابلیمیشن:

دستگاه سابلیمیشن چندکاره ی شما ( دستگاه پرس حرارتی ) ساخت هر کشوری هم که باشد قطعا یک بخش دارای مانیتور و دکمه جهت تنظیم دما و زمان دارد و شما می توانید با استفاده از جداول اعلام شده توسط شرکت های مختلف شرایط را با توجه به جنس سطح موردنظر مهیا کنید.

 

دمای مناسب چاپ سابلیمیشن

 

نکات مهم در تنظیمات دستگاه چاپ سابلیمیشن:

دما و زمان مناسب برای دستگاه های چندکاره و سه بعدی 3D کاملا متفاوت است.

 

بطور مثال برای چاپ لیوان توسط دستگاه چندکاره نیاز به دمای 190 تا 200 درجه سانتی گراد و مدت زمان 140 تا 150 ثانیه دارید. در حالیکه در دستگاه چاپ سابلیمیشن سه بعدی این دما باید 200 درجه سانتی گراد و مدت زمان حدود 8 دقیقه باشد!

 

دماهای اعلام شده قطعی نیستند و شما باید بصورت تجربی دما و زمان مناسب را پیدا کنید.

 

از آنجایی که جنس همه ی پارچه ها و فرش ها و چوبها 100 درصد شبیه به هم نیست، ممکن است کمی این دماها و زمانها متغیر باشد. به همین خاطر تاکید می شود که از جدول های اعلام شده تنها بعنوان یک راهنما استفاده کنید.

 

گاها در بعضی شرایط می توانید اثر دمای کمتر را با مدت زمان بیشتر جبران کنید.

 

بطور مثال ممکن است که یک شرکت برای چاپ روی تیشرت دمای 180 درجه سانتی گراد و زمان 50 ثانیه را پیشنهاد داده باشد. در حالیکه این دما و زمان ممکن است پارچه ی تیشرت شما را جنس پلاستیکی دارد را بسوزاند. به همین خاطر بهتر است که دما را کمی کم کنیم و در عوض مدت زمان اعمال حرارت را بیشتر کنیم.

 

 

 

سعی شد در این مقاله به خوبی و روان درمورد ” دمای مناسب چاپ سابلیمیشن ” صحبت کرده باشیم.اما اگر نیاز به مشاوره بیشتری داشتید میتوانید از طریق شماره تماس و یا قرار دادن کامنت در همین صفحه ، سوال خود را مطرح نمایید:

 

دریافت اطلاعات بیشتر:

0936-9198619

 

همچنین ببینید

پیکسل چیست

پیکسل چیست

پیکسل چیست ؟ | کامل ترین توضیحات در مورد پیکسل + خرید در مقاله پیکسل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *