تنظیمات پرینتر چاپ سابلیمیشن

دستورات کلی برای تنظیمات پرینتر چاپ سابلیمیشن:

در این مقاله قصد داریم که به تنظیمات پرینتر چاپ سابلیمیشن بپردازیم. شاید اصلی ترین و حیاتی ترین سخت افزار در چاپ سابلیمیشن، دستگاه پرینتر باشد. زیرا اولین گام در چاپ سابلیمیشن پرینت گرفتن خود طرح باشد.

 

اگر این طرح چاپ شده باکیفیت باشد می توان امیدوار بود که با رعایت سایر نکات امید به این داشت که یک چاپ سابلیمیشن خوب و باکیفیت خواهیم داشت. اما اگر نتیجه چاپ، مناسب نباشد حتی اگر با بهترین دستگاه های سابلیمیشن و با رعایت تمامی اصول عمل چاپ را انجام دهید، بازهم نتیجه ی کار بسیار بد و ضعیف خواهد بود.

 

تنظیمات پرینتر چاپ سابلیمیشن

 

بنابراین از همین ابتدای مقاله متوجه این شدید که تنظیمات پرینتر چاپ سابلیمیشن به همین آسانی هم نیست و بایستی تمامی فن و فنون آنرا فرا گیرید. پیشنهاد میکنم تا پایان این مقاله ما را همراهمی فرمایید.

 

از جمله مشکلاتی که طرح پرینت شده می تواند داشته باشد عبارت است از:

  • راه راه شدن عکس
  • وجود لکه های جوهر سیاه در گوشه های کاغذ
  • پدیدار شدن نقاط سیاه بعد از حرارت دیدن
  • غیرواقعی شدن رنگها و شبیه نبودن به رنگ اصلی
  • کدر و لکه دار شدن عکس

 

 

1) راه راه شدن عکس:

همانطور که میدانیم پرینترهایی که در چاپ سابلیمیشن از آنها استفاده می شود از نوع جوهرافشان هستند. جوهرهایی هم که برای چاپ سابلیمیشن باید تهیه کرد، جوهرهای مخصوص سابلیمیشن هستند. یکی از عمده ترین مشکلات داشتن جوهرهای سابلیمیشن، گرفتن نازلها و هد می باشد.

 

منظور از هد و نازل قسمتهایی از پرینتر هستند که جوهر از طریق آنها خارج شده و بر روی کاغذ می نشیند. یکی از دغدغه های داشتن این نوع پرینترها اینست که اگر فقط چند روز از آنها استفاده نکنید جوهرهای آنها بر روی نازل های هد خشک می شود و پرینتر قادر نخواهد بود جوهر مورد نیاز را بخوبی تامین کنید و این باعث خط خطی شدن و متفاوت افتادن رنگها می شود.

 

تنظیمات پرینتر چاپ سابلیمیشن

 

اگر میخواهید که هد پرینتر شما آسیب نبیند حتما حتما هر روز سعی کنید یک پرینت ساده بگیرید تا از خشک شدن آنها جلوگیری شود.

 

با توجه به اینکه هد پرینتر قلب پرینتر محسوب می شود و با توجه به اینکه قیمت یک هد  تقریبا بالای 2 میلیون است، به شدت از آن مراقبت کنید.

 

 

2) وجود لکه های جوهر سیاه در گوشه های کاغذ:

وجود لکه های جوهر سیاه در گوشه های کاغذ یکی دیگر از معضلات پرینتر گرفتن است. علت این امر هم آغشته شدن کاغذ به جوهرهای ریخته شده در قسمت حرکت کاغذ است.

 

برای اینکار بهتر است بدون اینکه به قطعات آسیبی وارد شود بوسیله ی یک دستگاه تمیز قسمت های جوهری داخل پرینتر را پاک کنید. همچنین جهت اطمینان از جوهری نبودن کاغذ تا جایی که طرح چاپ نشده و حاشیه ی کاغذ است ، گوشه های کاغذ را ببرید.

 

 

3) پدیدار شدن نقاط سیاه بعد از حرارت دیدن:

اگر داخل پرنیتر را نگاه کرده باشید می بینید که کاغذ توسط یک سری قطعات دایره ای شکل  (شبیه چرخ دنده) به داخل کشیده شده و بعد از چاپ خارج می شود. این قطعات کم کم در اثرچاپ زیاد آغشته به مقدار بسیار کمی جوهر می شود.

 

حال وقتی که یک پرینت جدید در حال انجام است، این مقدار جوهر کم در حین چرخیدن بر روی برگه، بر روی کاغذ می نشینند. این مقدار کم جوهر براثر حرارت خود را نشان داده و می بینید که پس از حرارت دیدن، روی سطح جسم نقاط سیاه ریز پدیدار می شود. برای اینکار بهتر است چندین بار کاغذ سفید را از داخل پرینتر عبور دهید تا تمام جوهر را به خود بگیرد.

 

تنظیمات پرینتر چاپ سابلیمیشن

 

4) غیرواقعی شدن رنگها و شبیه نبودن به رنگ اصلی:

یکی دیگر از مشکلات غیرواقعی شدن رنگها و شبیه نبودن به رنگ اصلی می باشد. البته اصولا چاپ بر روی کاغذ سابلیمیشن و توسط جوهر سابلیمیشن از چاپ های رنگی معمولی تیره تر و کدرتر است و پس از حرارت دیدن بر روی سطح موردنظر شفافیت آن برمیگردد.. اما اگر دیدید که عکسها بسیار با رنگهای اصلی تفاوت دارد بدانید که یا یکی از جوهرها در حال تمام است و یا به احتمال بسیار قوی هد پرینتر گرفته است.

 

 

5) کدر و لکه دار شدن عکس:

گاها ممکن است مشاهده کنید که علی رغم سالم بودن هد، طرح چاپ شده بسیار کدر و لکه دار می شود. در این هنگام ناراحت نباشید. تنها یک اشتباه کوچک رخ داده. به احتمال قوی شما برگه را بصورت پشت و رو در پرینتر قرار دا ه اید. کاغذهای سابلیمیشن برخلاف کاغذهای معمولی یک روی آنها قابل استفاده است. پرینت بر پشت کاغذ سابلیمیشن کدر و لکه دار خواهد بود.

 

 

حال با توجه به موارد بالا چه باید کرد!

برای رفع مشکلاتی نظیر راه راه شدن و متفاوت بودن بهتر است از قسمت تنظیمات پرینتر nozzle check  و  Head cleaningرا بزنید. این کار را آنقدر ادامه دهید تا مشکل برطرف شود.

 

اگر با وجود head cleaning های متعدد مشکل برطرف نشد مایع head cleaner  را خریداری کنید و طبق دستورالعمل موجود در اینترنت برای تمیز کردن هد اقدام کنید. اگر با این کار هم مشکل برطرف نشد بهتر است پرنیتر را به یک تعمیرگاه تخصصی نشان دهید. هزینه ی تعمیر هرمیزان هم که باشد بهتر از خرید یک هد چندمیلونی است!!

 

ضمنا می توانید به ازای هر 100 سی سی جوهر از هر رنگ، 2 الی 3 سی سی مایع head cleaner را درون مخزن آن رنگ بریزید. این کار تا حدودی از گرفتگی هد جلوگیری می کند.

 

تنظیمات پرینتر چاپ سابلیمیشن

 

همچنین ببینید

پیکسل چیست

پیکسل چیست

پیکسل چیست ؟ | کامل ترین توضیحات در مورد پیکسل + خرید در مقاله پیکسل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *