ملزومات چاپ سیلک

ملزومات چاپ سیلک چه چیزهایی هستند؟

آنچه در این نوشتار خواهد آمد توضیحاتی است پیرامون ملزومات چاپ سیلک. پیشتر در مقاله ی { چاپ سیلک } توضیحاتی در مورد چاپ سیلک داده شد.براساس آنچه که گفته شد چاپ سیلک یک روش قدیمی برای چاپ بر روی سطوح مختلف است. از جمله سطوحی که برای چاپ روی آن از روش سیلک استفاده می شود چاپ پارچه است. این روش مزیت های مختلفی دارد که بطور خلاصه می توان در چند مورد به آنها اشاره کرد:

پیشنهاد ما : مشاهده ی مقاله ی چاپ روی تیشرت

  • راحت بودن کار با آن
  • عدم نیاز به تجهیزات پیچیده
  • توانایی چاپ روی سطوح مختلف
  • صرفه اقتصادی در چاپ های تیراژ

ملزومات چاپ سیلک

برای چاپ سیلک هم همانند هر نوع دیگری از چاپ یکسری ابزارآلات نیاز است که اصطلاحا به آن ملزومات چاپ سیلک می گویند. بطور کلی ملزومات چاپ سیلک نسبت به چاپ سابلیمیشن قابل دسترس تر و ارزان تر است.همچنین در مقایسه با هزینه ای که برای تهیه این ملزومات می کنید روش سیلک سوددهی بیشتری دارد.  در ادامه به این ملزومات اشاره خواهیم کرد.

لوازم مورد نیاز برای چاپ سیلک:

اگر بخواهیم از وسایل ریز و کم استفاده صرف نظر کنیم ، لوازم مورد نیاز برای چاپ سیلک یا همان ملزومات چاپ سیلک مجموعا شامل موارد زیر می شود:

  • چارچوب
  • توری
  • کاردک یا اسکوییجی
  • رنگ
  • میز نور
  • لاک و حساس کننده
  • ریتاردر
  • خشک کن

البته شاید برخی وسایل دیگر هم باشد ولی از آنجا که الزامی برای خریدن آنها نیست از توضیح دادن درباره ی آن صرف نظر کردیم.

بیشتر بخوانید: توضیحاتی جامع و مفصل درمورد توری سیلک

ملزومات چاپ سیلک

ابزار چاپ سیلک:

حال شاید برای شما این سوال پیش بیاید که این ابزا های چاپ سیلک هرکدام به چه کاری می آیند. گرچه از خوبی های چاپ سیلک گفتیم اما باید به این نکته هم اشاره کنیم که آماده سازی این روش مقداری سخت تر از روش سابلیمیشن است. اگر یادتان باشد در روش سابلیمیشن کافی بود که عکس مورد نظر را بر روی سطح کوتینگ شده قرار داده و سپس پرس کنیم.

اما در روش سیلک یکسری کارها را باید پی در پی و بدون اشتباه انجام دهیم تا نتیجه ی خوبی حاصل شود که بطور خلاصه بدین شرح است:

تصور کنید که میخواهیم عکس لوگوی نایک را روی تیشرت به روش سیلک چاپ کنیم. ابتدا توری با شماره مخصوص را تهیه کرده و سپس با منگنه ( در صورت چوبی بودن چارچوب ) توری را بطور کامل و کشیده روی چارچوب فیکس میکنیم. به طوری که هیچ موج یا چروکی بر روی آن وجود نداشته باشد.

سپس لاک و حساس کننده را با نسبت 10 به 1 ( 10 لاک و 1 حساس کننده ) با هم ترکیب میکنیم و با یک کاردک یا کارت تلفن و یا اسکوییجی روی توری میکشیم. باید حواسمان باشد ک در این مرحله نور به چارچوب توری دار آغشته به لاک(شابلون) نرسد.

ملزومات چاپ سیلک

پس از خشک شدن در محیط تاریک، عکس را از بیرون چارچوب به آن می چسبانیم و سپس شابلون را روی میز نور قرار می دهیم تا چند دقیقه ای روی آن بماند. میز نور همانطور که از نامش پیداست میزی است که شامل چند لامپ است و وظیفه نور دادن را به عهده دارد.

در نتیجه ی این کار در هر قسمت از کاغذ که جوهری نیست (قسمت های سفید کاغذ) در اثر رسیدن نور به توری و اثرگذاشتن روی حساس کننده، بسته شده و در سایر قسمت های کاغذ که تصویردار است به سبب وجود جوهر از خشک شدن لاک و بسته شدن خلل و فرج توری جلوگیری می شود.

بدین ترتیب ما شابلونی داریم که تمام سوراخ های ریز توری آن بسته شده و تنها قسمتی که به شکل نایک است باز مانده. حال اگر روی توری مقداری رنگ بریزیم و با اسکوییجی یا همان کاردک این رنگ را در تمام سطح شابلون بکشیم، این رنگ از قسمت های باز توری که همان شکل نایک است خارج می شود و می توان روی تیشرت یا سطح دیگر بنشیند. این توضیحی بسیار بسیار مختصر بود از نحوه ی چاپ سیلک.

بیشتر بخوانید: توضیحات تکمیلی و کاملتر درمورد چاپ سیلک

ملزومات چاپ سیلک

چارچوب چاپ سیلک:

چارچوب ها در چاپ سیلک اصولا یا آلومینیومی هستند یا چوبی. شاید سوال کنید که کدام یک را باید تهیه کرد. بطور کل از چارچوب های آلومینیومی در کارهای صنعتی و البته چاپ های سایز بزرگ استفاده می شود.

اما اگر تازه کار هستید و همچنین ابعاد طرح چاپ شما هم بزرگتر از A3 نیست چارچوبهای چوبی به صرفه تر است. علت اینکه برای سایز های A3 چارچوب چوبی پیشنهاد نمی شود اینست که ممکن است چارچوب کمی خمیده شود و باعث ایجاد موج در تور و خراب شدن کار شود. در تمامی مقالات خود بارها اشاره کرده ایم که اگر تازه کار هستید از خرید وسایل غیرضروری خودداری کنید.

خرید توری چاپ سیلک:

توری های چاپ سیلک بسته به اینکه قصد چاپ روی چه نوع سطحی را داریم متفاوت است. امروزه توری های مختلفی در بازار وجود دارد که معروف ترین آن می توان به توری های چینی، ژاپنی، سوئیسی، آلمانی و ایتالیایی و … اشاره کرد.

نحوه ی شماره بندی این توری ها هم براساس میزان خلل و فرج ای توری ها در اینج مربع است. هرچه شماره ی یک توری بیشتر باشد نشان از این دارد که میزان خلل و فرج های وجود در آن بیشتر است. هر کدام از این توری ها برای یک کاری مناسب هستند.

ملزومات چاپ سیلک

در واقع انتخاب شماره صحیح توری جزو مراحلی است که باید به آن دقت کرد. البته براساس تجربه مشخص شده است که برای هر کار از کدام توری با کدام شماره استفاده کنیم. جهت اطاع از کاربرد هم شماره توری می توانید مقاله توری سیلک را مطالعه کنید.

سعی کردیم تمامی مواردی که در ملزومات چاپ سیلک مورد نیاز شما میباشد را در قالب این مقاله خدمتتان توضیح دهیم. حال اگر نیاز به مشاوره بیشتر دارید میتوانید با شماره ی زیر تماس حاصل فرمایید.

0936-9198619

همچنین ببینید

پیکسل چیست

پیکسل چیست

پیکسل چیست ؟ | کامل ترین توضیحات در مورد پیکسل + خرید در مقاله پیکسل …

8 نظر

  1. عالی

  2. آقا دمتون گرم،خدا خیرت بده،مرسی مرسی،ممنونم.مدتهابود دلم میخواست بدونم چاپ سیلک چه وسایلی میخواد.ممنونم.واقعا عالی بود.خسته نباشید،خدا قوت.یه دنیا ممنونم.سپاسگزارم.

  3. سلام من بشدت به کارچاپ سیلک علاقه دارم امانمیدونم کجاودرکدوم شهرکه نزدیک ماباشه میشه اینویادگرفت وکارکرد
    من گچساران معروف به بام نفت ایران هستم

    • ادمین سایت

      سلام. خانم لاله. بسیار عالی. موفق باشید. جهت مشاوره رایگان می تونید با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

  4. سلام .وقتی لاک ماده حساس به نور به توری زدیم چند ساعت باید توری توی تاریکی بماند .بعد میتونیم از نور مهتابی استفاده کنیم برای چاپ طرح روی طوری.ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • ادمین سایت

      سلام. وقت بخیر . نیازی به مدت زمان طولانی نیست. همین که مطمئن شوید خیسی ابتدایی توری ( ناشی از آغشته شدن با لاک) کم شده و روی میز نور نمیچسبد، می توانید عملیات ظاهر شدن عکس را انجام دهید. بله طبق تجربه با مهتابی هم می توان عکس را ظاهر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *